Методи впливу журналістського тексту: специфіка явища маніпуляції на рівнях соціальної комунікації

 



Вступ

В епоху цифрових технологій приблизно 3 мільярди людей, що становить 40% населення світу, користуються соціальними мережами. Враховуючи значну роль соціальних медіа в нашому житті, важливо усвідомлювати їх вплив на наші почуття, емоції та думки. Постає питання: чи не ризикуємо ми своїм фізичним та психічним здоров'ям заради онлайн-комунікації? Який ефект соціальні мережі мають на великі аудиторії та свідомість кожної людини окремо?

Соціально-комунікаційні технології як системи маніпуляційних дій

За визначенням О. Холода, соціально-комунікаційні технології – це системи маніпуляційних дій, комплекс, спрямований на зміну соціальної поведінки [1]. Про вплив і виникнення недовіри до засобів соціальної комунікації свідчать наступні фактори:

  1. Різноманітна і часто суперечлива інформація про канали, яким довіряють респонденти.
  2. Спростування, пояснення, наявність нових подробиць у новинах сприймаються як спроба діяти, що знижує довіру.
  3. Відсутність посилання на факти, викладені в новинах/джерелах [2].

Види соціально-комунікаційних технологій

Соціально-комунікаційні технології включають різні маніпулятивні дії-комплекси, зокрема:

  1. Технології інформаційного охоплення – пропагандистські технології для зміни поведінки, переконань споживачів інформації.
  2. Технології електронних мереж та мобільного зв'язку – системи дій для залучення уваги користувачів через соцмережі, розсилки, е-маркетинг, блоги тощо.
  3. Виправлення інформації (spin doctor) – модифікація інформації про особу з негативної на позитивну для формування іміджу.
  4. Інформаційний конфлікт-боротьба (Information Warfare) – систематичний негативний вплив на предмет конфлікту.
  5. Соціальні відносини (паблік рілейшнз) – встановлення зв'язків з громадськістю через надання правдивої інформації.
  6. Просування (технологія маркетингової комунікації) – виведення товарів/послуг на ринок для отримання максимального прибутку.

Також існують технології перемовин, рекламні, виборні, кризові, релігійні, психотерапевтичні техніки тощо [3, с. 13-21].

Класифікація соціально-комунікаційних технологій

Усі соціально-комунікаційні технології є маніпулятивними і поділяються на два види:

  1. Технології мутації – спрямовані на позитивні або нейтральні зміни соціальної поведінки (трансформації, модифікації, додавання).
  2. Технології інмутації – спрямовані на негативну зміну соціальної поведінки (руйнування, знищення, змінення) [3, с. 28].

СКТ також класифікують за критеріями: орієнтація, тривалість, засоби реалізації, ефект, ефективність, якість. За призначенням виділяють СКТ прямого, опосередкованого та дотичного призначення [3, с. 85].

Висновки

В сучасних умовах необхідні ґрунтовні дослідження впливу соціально-комунікаційних технологій на людей в процесі їх становлення, соціальної і професійної ідентифікації та діяльності. Емоції, будучи слабкою ланкою у психіці людини, становлять найбільший інтерес при застосуванні маніпуляцій. Усвідомлення механізмів дії СКТ дозволить розробити ефективні стратегії протидії негативним впливам та свідомого використання соціальних медіа.

Список використаних джерел. 

1. Холод О. М. Соціальні комунікації : психо- та соціолінгвістичний аналіз : навч. посіб. Переяслав-Хмельницький, 2008. 246 с.
2. Innovation in the Newsroom by Steve Paulussen. URL: https://www.researchgate.net/publication/311948168_Innovation_in_the_Newsroom (дата звернення: 12.03.2022).
3.Холод О. М. Комунікаційні технології : підручник. Київ : КиМУ, 2011. 313 с.


Коментарі